Η Νίκη Ζαχαρή πραγματοποεί μια περφόρμανς με τα φύκια από τη θάλασσα που είναι ένα κομμάτι του φυσικού κόσμου. Έχει αγάπη για το περιβάλλον, νιώθει και ανασαίνει με τον αέρα που κυλά στο σώμα της. Η γη είναι η μητέρα όλων μας. Φοράει τα φύκια, τα τιμά και γίνεται ένα με το περιβάλλον. Θα ψάξει να βρει τα φύκια, θα τα φροντίσει, θα τα φορέσει. Γιατί τα φύκια θα γίνουν νήμα. Θα γίνουν ρούχο και θα επανατοποθετηθούν στη ροή του νερού.
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Έκθεση Σύγχρονης τέχνης
Γεω-Time και Ποσειδωνίες
Κωστής Βελώνης Ασπασία Γιαννέτα Νίκη Ζαχαρή Κατερίνα Κατσιφαράκη Λουκάς Λουκίδης Ξενοφών Μπήτσικας Λεωνίδας Χαλεπάς Βιβέττα Χριστούλη
Επιμέλεια: Βιβέττα Χριστούλη Διοργάνωση :
Επιστημονικός Σύμβουλος: Δημήτριος Γεωργακόπουλος, Καθηγητής Γενικής και Γεωργικής Μικροβιολογίας, Τμήμα Επιστήμης Φυτικής
Δημοτικό Σχολείο Αρνάδου, Πολιτιστικό κέντρο Δήμου Τήνου
Εγκαίνια: Πέμπτη 4 Ιουλίου 2024 στις 19:00
Την ημέρα των εγκαινίων στις 20:30 θα πραγματοποιηθεί η εικαστική performance της Νίκης Ζαχαρή, Ανάσα, 2024
Διάρκεια: 4/7/2024 – 10/8/2024
Ώρες Λειτουργίας : 18:00-21:00 καθημερινά, εκτός Τρίτης ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ
Η Εικαστική έκθεση Γεω-Time και Ποσειδωνίες, αντλεί τον τίτλο της από τον σύγχρονο κίνδυνο μιας επερχόμενης περιβαλλοντικής καταστροφής εξαιτίας της κλιματικής αλλαγής και τις Ποσειδωνίες1, τα αγαπημένα φυτά του Ποσειδώνα, που αντιστέκονται στην κλιματική αλλαγή αποθηκεύοντας και επηρεάζοντας θετικά τον παγκόσμιο κύκλο του Άνθρακα (C). Με όχημα τα έργα οχτώ καλλιτεχνών, η εικαστική αυτή έκθεση διαπραγματεύεται το θέμα της σημερινής ανθρωπογενούς πρόκλησης για το περιβάλλον ως μια δημιουργική χειρονομία περιβαλλοντικής ευθύνης.
Η έκθεση Γεω-Time και Ποσειδωνίες, που διαρθρώνεται από εφτά εικαστικές εγκαταστάσεις και μία εικαστική performance, συνδέεται θεματικά με τον αρχαιολογικό χώρο του ναού του Ποσειδώνα και της Αμφιτρίτης, στα Κιόνια της Τήνου, όπου ο Ποσειδώνας λατρεύονταν και ως θεραπευτής Ιατρός. Ο Ποσειδώνας εκτός από θεός της θάλασσας, ήταν συνδεδεμένος και με τη γη: τα γεωφυσικά καταστροφικά φαινόμενα ήταν αποτέλεσμα της δράσης του και αποδίδονταν στη μήνιν του, ενώ θεωρούνταν ικανός κινείν και σώζειν και έτσι οι αρχαίοι Έλληνες τον επικαλούνταν για την επαναφορά της σταθερότητας (ασφάλειος, σωτήρ)2.
Η θεοποίηση της φύσης στη θρησκεία των αρχαίων Ελλήνων βοηθούσε σημαντικά στο σεβασμό και την προστασία του περιβάλλοντος. Στην αρχαία ελληνική φιλοσοφία, η έννοια του περιβάλλοντος ήταν συνδεδεμένη με την ιδέα της ισορροπίας και της αρμονίας, ενώ σε όλα τα έργα ‘Περι Φύσεως’ των αρχαίων Ελλήνων φιλοσόφων, ήταν κοινή η αναγνώριση βασικών αρχών, όπως η «ενότητα» της φύσης, που αποτελεί βασική αρχή της οικολογίας.
Σήμερα, διανύοντας την Ανθρωπόκαινο Εποχή3, που χαρακτηρίζεται από τις συνέπειες της ανθρώπινης δραστηριότητας στο περιβάλλον, όπως είπε ο Κορνήλιος Καστοριάδης, ‘…ο άνθρωπος είναι περισσότερο από ποτέ εχθρός του ανθρώπου… επειδή πριονίζει το κλαδί πάνω στο οποίο κάθεται: το περιβάλλον’4. Έτσι έχει γίνει αναγκαίος στις μέρες μας ΄…ο αυτο-περιορισμός στους κανόνες που υιοθετούμε στη συμπεριφορά μας προς το περιβάλλον’5 και ο επαναπροσδιορισμός της σχέσης μας με το υπόλοιπο οικοσύστημα.
Μέσα από προσωπικές διαδρομές και ιχνηλασίες των χαρακτηριστικών του ανθρωπόκαινου, τα έργα της πρότασης Γεω -Time και Ποσειδωνίες, μεταφράζουν σκέψεις, τόπους και επιθυμίες σε φόρμες, προσκαλώντας το κοινό σε μια
1 ‘Posidonia oceanica’ Β.Παπαθανασίου, Χ.Κατσαρός, Ελληνική Βοτανική Εταιρεία (2016)
https://www.hbs.gr/el/pom/2019-02-posidonia-oceanica-l-delile
2 https://www.tovima.gr/2008/11/24/opinions/oi-seismoi-tis-arxaiotitas-kai-o-enosixthwn- poseidwn/
http://odysseus.culture.gr/h/3/gh352.jsp?obj_id=19121
3 Ανθρωπόκαινος Εποχή (Anthropocene Epoch): Επιστημονικός όρος που εισηγήθηκε στα τέλη του εικοστού αιώνα από τον βραβευμένο με Νόμπελ Χημείας Paul Crutzen, για να περιγράψει τη νέα γεωλογική εποχή που το σύνολο των φυσικών, χημικών και βιολογικών χαρακτηριστικών του πλανήτη, εξαρτάται και διαμορφώνεται, τόσο τοπικά όσο και συνολικά, από τις δραστηριότητες του ανθρώπινου είδους. https://www.science.org/doi/10.1126/science.aad2622
4 Κορνήλιος Καστοριάδης, 1SS3, La Planète Verte (Paris: Bureau des élèves des sciences politiques, 1SS3, σελ 21-25). Συνέντευξη στον Pascale Egré. μφρ,με τίτλο «World Imbalance and the Revolutionary Force of Ecology» Society and Nature, 5 (Ιανουάριος 1SS4): 81-S0. Διορθώσεις Καστοριάδη με το χέρι. https://www.lifo.gr/apopseis/idees/o-kornilios-kastoriadis-mila-gia-tin-epanastatiki-dynami-tis- oikologias
5 Ibid 4. συμμετοχική, εννοιολογική και αισθητηριακή διαδικασία. Με αφορμή τις διαφορετικές εκφάνσεις της μυθικής υπόστασης και δράσης του Ποσειδώνα, που συνδέονται με την θάλασσα και την γη, την αρχαία ελληνική φιλοσοφική αντίληψη περιβαλλοντικής ευθύνης και την ευεργετική φυσική αντίσταση των λιβαδιών ποσειδωνίας στην κλιματική κρίση, η έκθεση Γεω-Time και Ποσειδωνίες φιλοδοξεί να γίνει φορέας ενός αισιόδοξου μηνύματος για μια ολιστική θεώρηση της ανθρωπογενούς κλιματικής αλλαγής.